Prøv at forebygge mod ondt i ryggen snarere end at lindre

Har du smerter i ryggen eller har du tendens til at få ondt i ryggen, så læs med her! I denne artikel får du råd og tips til hvordan du nogle gange ville kunne omgå rygsmerter. Denne tekst er ikke en læge-videnskabelig artikel, men et udtryk for vores sunde fornuft. Så brug artiklen på den måde!

Tips til at undgå ondt i ryggen

De følgende forslag kan være en god ide at gøre ved smerter i ryggen:

  1. Bevæg dig mere aktivt når du har fri
  2. Brug din krop mere fysisk på arbejdet – for alle os der har kontorarbejde så kan hæve sænkeborde være en utrolig stor hjælper til at bevæge sig mere (se mere om hæve sænkebord her hos haeve-saenkebord.dk)
  3. Træn dine rygmuskler – læs mere om træning af ryg her hos Sundhed.dk
  4. Træn dine mavemuskler – det kan også forebygge mod hård mave
  5. Træn din bækkenbund med bækkenbundsøvelser – Læs mere om gode øvelser for dit bækkenbund her
  6. Løft rigtigt – Det kan du se mere information om her hos BFA
  7. Lav muskelpumpeøvelser
  8. Sid ordentligt – Det handler om at bevæge sig mens man sider læs mere her hos DR og Guiden til ergonomiske kontorstole

Stiv ryg derefter rygsmerter

Hvis du mærker en stiv ryg så skal du være opmærksom på kommende rygsmerter. Det er et meget kraftigt tegn, hvis du begynder at få stiv ryg. Så er det bare med at komme igang med at bevæge sig, og udfører øvelserne på den her side. Så vil du på den måde kunne slippe for at få ondt i ryggen
Er du i tvivl om hvordan du skal håndtere din ryg, stivhed og eventuelle smerter, så kontakt din fysioterapeut eller ergoterapeut. De her fagpersoner har en uddannelse og erfaring i at assisteremed ryggen og hvad der ellers kunne være galt.

Vi anbefaler i øvrigt du også tager et kig på følgende sider:

Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *